Testa, Paola (2022) The diffusion of innovation and strategic marketing in the space economy. École Doctorale Sciences de Gestion TSM (Toulouse).
Text
Restricted Registered users only Download (2MB) |
Abstract
This dissertation analyses collaborative dynamics aiming at developing andintroducing innovative solutions in the space downstream sector, contributing to marketingand strategy literature showing that social sciences represent fundamental assets even intechnology oriented contexts.To this end, multiple standpoints have been considered, and, consistently, differentmethodologies have been adopted in the three essays proposed in this dissertation. Essay 1 is a qualitative exploratory study assessing the matching process of academic, industrial and institutional potential partners for collaborative innovation, clarifying the state of the art, identifying criticalities and proposing mitigations. Essay 2 contributes to the theoretical development of the Service-Dominant Logic (SDL) paradigm, proposing a game theory evolutionary model highlighting the benefits of adopting an SDL approach for both users and providers, and the related enhancement of innovation introduction. Essay 3 offers a methodological contribution in terms of measurement of firms service-dominant orientation, on top of empirically assessing the (positive) impact of SDL on the firms’ economic performance.The data used in the present dissertation have been entirely collected by the author through different means and sources: one-to-one in-depth interviews for the qualitative study, collection of data from secondary sources, complemented with parts of existing databases, for the quantitative analysis. The data collection made ad-hoc for the identified research objectives make the created databases unique and original.
,Cette recherche doctorale étudie les dynamiques collaboratives visant à développer et à introduire des solutions innovantes dans le secteur spatial en aval, contribuant à la littérature du marketing et stratégie en montrant que les sciences sociales représentent des prérogatives fondamentaux même dans des contextes orientés vers la technologie. À cette fin, plusieurs points de vue ont été considérés et, de manière cohérente, différentes méthodologies ont été adoptées dans les trois essais proposés dans cette thèse.
L'essai 1 est un étude exploratoire qualitative évaluant le processus d'appariement des potentiels partenaires académiques, industriels et institutionnels pour l'innovation collaborative, clarifiant l'état de l'art, identifiant les points critiques et proposant des mesures d'atténuation. L'essai 2 contribue au développement théorique du paradigme du Service-Dominant Logic (SDL) en proposant un modèle évolutif de théorie des jeux mettant en évidence les avantages de l'approche SDL pour les utilisateurs et les fournisseurs, et aussi les facilitations relatives à l’introduction d'innovations découlant par cet approche. L'essai 3 contribue méthodologiquement à la mesure de l'orientation vers l’SDL des entreprises, ainsi que à l'évaluation empirique de l'impact (positif) de l’SDL sur la performance économique des entreprises. Au niveau empirique, cette recherche est basée sur des données entièrement collectées par l'auteur à travers différents moyens et sources : entretiens individuels pour l'étude qualitative, collecte de données de sources secondaires, complétées par des parties de bases de données existantes, pour la analyse quantitative. La collecte de données faite ad hoc pour les objectifs de recherche identifiés rend les bases de données créées uniques et originales.
Item Type: | Thesis (UNSPECIFIED) |
---|---|
Other titles: | La diffusion de l'innovation et le marketing stratégique dans l'économie spatiale |
Language: | English |
Date: | 4 February 2022 |
Keywords (French): | Marketing stratégique, Industrie spatiale -- Innovation, Industrie spatiale -- Marketing |
Subjects: | C- GESTION > C5- Marketing C- GESTION > C6- Stratégie |
Divisions: | TBS Research Centre (Toulouse) |
Ecole doctorale: | École Doctorale Sciences de Gestion TSM (Toulouse) |
Site: | UT1 |
Date Deposited: | 20 Jun 2023 08:58 |
Last Modified: | 07 Jul 2023 10:44 |
URI: | https://publications.ut-capitole.fr/id/eprint/48017 |