Jara Ramirez, Oscar Diego
(2024)
Essais en organisation industrielle empirique.
Toulouse School of Economics (Toulouse).
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Abstract
Les deux premiers chapitres étudient l'effet de la structure du marché sur les prix et les offres de produits dans les secteurs des boissons énergétiques et des télécommunications mobiles. Le troisième chapitre examine comment mesurer l'impact des programmes de clémence sur les cartels.Le premier chapitre développe un modèle de négociation pour évaluer l'impact d'une consolidation des entreprises en amont sur les prix et le bien-être. Le modèle considère que les entreprises en amont et en aval négocient des prix de gros pour plusieurs marchés simultanément, appelés négociation multi-marché (NMM). Une consolidation affecte le processus de négociation et, via la NMM, impacte les prix en aval. En appliquant ce modèle à une consolidation des distributeurs régionaux de boissons énergétiques aux États-Unis, il est prévu que les prix changent dans toutes les régions, pas seulement celles affectées par la consolidation. Les preuves empiriques montrent que les détaillants ont réduit leurs prix de 1,5 % dans les régions directement touchées et de 1,6 % dans les régions indirectement affectées. Le modèle montre que l'expansion des distributeurs affaiblit leur position de négociation, ce qui conduit à des baisses de prix pour les détaillants.Le deuxième chapitre, en collaboration avec Nicolas Martinez, analyse les effets de l'entrée de nouvelles entreprises et des progrès technologiques sur les offres et les prix dans le marché des télécommunications mobiles au Pérou. L'entrée de deux nouvelles entreprises et l'introduction de la technologie 4G ont bouleversé un marché dominé par deux acteurs. Les entreprises établies ont commencé à offrir plus de plans avec des variations dans les allocations de données. La connectivité 4G a modifié la valeur des données pour les consommateurs. Les tarifs prépayés ont baissé, tandis que les forfaits postpayés sont restés constants ou ont légèrement augmenté. Un modèle structurel de l'offre et de la demande montre une augmentation de la volonté de payer des consommateurs pour les données après l'introduction de la 4G, soulignant le rôle du progrès technologique. Les résultats montrent que la concurrence et les avancées technologiques influencent les résultats du marché, avec des offres plus variées et une valorisation accrue des données.Le troisième chapitre traite des défis de la poursuite des cartels et de l'efficacité des programmes de clémence. Ces programmes encouragent les membres des cartels à fournir des preuves, déstabilisant ainsi les cartels existants et dissuadant la formation de nouveaux. Cependant, il est difficile de mesurer leur efficacité car la totalité des cartels n'est pas observable. J'utilise des modèles de Markov cachés (MMC) pour estimer les effets des programmes de clémence, en analysant des données qui indiquent des processus sous-jacents non observables. Ce chapitre souligne l'importance de mesurer ces effets et de veiller à ce que d'autres changements de politique ne perturbent pas leur fonctionnement.
,The first two chapters focus on understanding the effect of market structure on equilibrium outputs like prices or product offerings in the markets of energy drink distribution and mobile telecommunications. The third chapter explores methodologies for measuring the effects of leniency programs on cartel formation.In the first chapter, I develop a new structural model of bargaining to evaluate the impact on prices and welfare of a consolidation of upstream firms operating in different geographic markets. The model considers that upstream and downstream firms negotiate for market-specific wholesale prices for many markets simultaneously, instead of market by market independently. I call these two ways of bargaining multi and single market bargaining. A consolidation of upstream firms present in different geographic markets affects the negotiation process and, through multimarket bargaining (MMB), impacts downstream prices. I apply this model to a consolidation of regional distributors in the U.S. energy drinks market, where one of the leading brands transitioned from having two national distributors to only one. National retailers with stores in both affected and unaffected areas began negotiating with one distributor instead of two. The theoretical model predicts that under MMB, retail prices change in every region, not just those affected by the consolidation. Empirical evidence supports this prediction, showing that national retailers reduced their prices by 1.5% in regions directly affected by the consolidation and by 1.6% in indirectly affected regions. The structural model further reveals that when the regional distributors expand into new regions, their bargaining position relative to national retailers weakens. This results in better deals for national retailers, effectively lowering retail prices.In the second chapter, jointly with Nicolas Martinez, we study the effects of firm entry and technological progress on product offerings and pricing in the Peruvian mobile telecommunications market. The chapter examines how the entry of two new firms and the introduction of 4G technology affected a market previously dominated by two incumbents. After the new firms entered the market, the incumbents began offering more plans with higher variation in data allowances. This change coincided with the introduction of 4G connectivity, which significantly altered consumers' valuation of data and thus demand patterns. Reduced form evidence shows that prices for prepaid tariffs decreased significantly, while postpaid plan prices remained constant or slightly increased. We then use a structural model of supply and demand to analyze the joint effects of competition and technological progress. The demand estimation shows a significant increase in consumer willingness to pay for data after the introduction of 4G, highlighting the crucial role of technological change. The findings indicate that both competition and technological advancements drive changes in market outcomes, with technological progress leading to higher consumer valuations for data and more varied product offerings from incumbents.The third chapter addresses the challenges of prosecuting cartels due to their secretive nature and examines the effectiveness of leniency programs in detecting and deterring cartels. Leniency programs incentivize cartel members to come forward with evidence, aiming to destabilize existing cartels and deter the formation of new ones. However, measuring the efficacy of these programs is challenging because the full population of cartels is not observed. I propose using Hidden Markov Models (HMM) to estimate the effects of leniency programs, as HMMs can identify unobservable latent states by analyzing observable data that indirectly indicate underlying processes. This chapter emphasizes the importance of measuring the effects of leniency programs and that other policy changes should not disrupt their workings.
Item Type: | Thesis (UNSPECIFIED) |
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Other titles: | Essays in Empirical Industrial Organization |
Language: | English |
Date: | 1 July 2024 |
Keywords (French): | Fixation des prix, Modèles de Markov cachés |
Subjects: | B- ECONOMIE ET FINANCE |
Divisions: | TSE-R (Toulouse) |
Ecole doctorale: | Toulouse School of Economics (Toulouse) |
Site: | UT1 |
Date Deposited: | 07 Jul 2025 12:44 |
Last Modified: | 07 Jul 2025 12:44 |
URI: | https://publications.ut-capitole.fr/id/eprint/50978 |