%0 Journal Article %@ 0034-3404 %A Galliano, Danielle %A Soulié, Nicolas %D 2011 %F publications:5939 %I Taylor & Francis %J Regional Studies %K French industry %K Spatial organization of the firm %K Multi-unit firm %N 7 %P 907-926 %T Organisational and spatial determinants of the multi-unit firm: Evidence from the French industry %U https://publications.ut-capitole.fr/id/eprint/5939/ %V 46 %X Galliano D. et Soulié N. Les déterminants organisationnels et spatiaux de la firme multi-établissements: une étude des firmes industrielles françaises, Regional Studies. Cet article a pour objectif d'analyser les facteurs (caractéristiques internes, environnements spatial et industriel) qui déterminent l'existence des firmes multi-établissements et l'intensité de leur fragmentation organisationnelle à l'échelle nationale. Les modélisations empiriques sont basées sur l'exploitation de données individuelles fournies par l'Institut National de la Statistique et des Études Économiques (INSEE). Les résultats montrent l'importance des caractéristiques internes (économies d'échelle, actifs incorporels tels la R&D ou la publicité, qualification des salariés, etc.) dans les choix organisationnels. Ils soulignent également le rôle majeur joué par la multi-localisation et le profil spatial des firmes sur l'intensité de leur fragmentation. Galliano D. and Soulié N. Organizational and spatial determinants of the multi-unit firm: evidence from French industry, Regional Studies. This article aims to analyse the factors (internal characteristics, spatial and industrial environments) that determine the existence of multi-unit firms and the intensity of their organizational fragmentation at a national scale. The empirical models are based on individual data on all French industrial firms collected by the French National Institute of Statistics. The results show the importance of internal characteristics (scale economies, specific assets as research and development and advertising, skill level, etc.) in organizational choice. They also highlight the major role played by multi-location and by the spatial profile of the firms on the intensity of their fragmentation.