Hartwell, Laura M. (2010) Viewing authentic audiovisual documents: Issues of contiguity and cultural interpretation. ALSIC - Apprentissage des Langues et Systèmes d'Information et de Communication (Vol. 13).

Full text not available from this repository.
Identification Number : 10.4000/alsic.1419

Abstract

Using video documents to test foreign language comprehension implies a multimodal approach. Listening and observing are both actions incorporating multiple processes which function simultaneously, but at times, are in conflict with each other. This article examines the difficulties encountered by a portion of the 289 subjects taking a Cles-type oral comprehension test, either with or without the visual support. This analysis reveals that images do not always help to understand the document; in some cases they may cause interference. Written text such as captions or subtitles may transform a question based on oral comprehension to one of reading comprehension. Furthermore, the notion of contiguity is also essential. Given these findings, suggestions for improving listening comprehension evaluations are offered.

,

La présence de documents vidéo en évaluation de L2 implique une approche multimodale de la compréhension. L'écoute et l'observation impliquent l'interaction de processus fonctionnant simultanément, mais entrant parfois en conflit. L'objectif de la présente étude est d'examiner les difficultés rencontrées par une partie des 289 sujets lors d'une épreuve de type Cles et cela avec ou sans support visuel. L'analyse met en évidence que l'image n'aide pas toujours à comprendre, au contraire, elle peut être source de parasitage. Les légendes ou sous-titres peuvent transformer une question de compréhension de l'oral en question de compréhension de l'écrit. De plus, la notion de contiguïté est aussi essentielle. L'article se termine sur des suggestions pour améliorer l'évaluation de la compréhension de l'oral.

Item Type: Article
Language: English
Date: 2010
Refereed: Yes
Uncontrolled Keywords: evaluation, multimodality, oral comprehension, compréhension de l'oral, évaluation, multimodalité
Subjects: I- LANGUE
Divisions: other
Site: UT1
Date Deposited: 17 Feb 2021 10:37
Last Modified: 27 Oct 2021 13:39
URI: https://publications.ut-capitole.fr/id/eprint/42647
View Item