Pietola, Matias (2020) Essays on Pricing and Competition. Toulouse School of Economics (Toulouse).

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Abstract

The thesis consists of an introduction and three self-contained chapters. The first and the third chapters analyze the interaction between competition and cooperation, whereas the second one is about pricing and incentives. Motivated by recent antitrust cases in the pharmaceutical industry, the first chapter studies the interplay between pay-for-delay settlements, licensing deals and litigation. The analysis highlights the externalities that they generate: pay-for-delay settlements reduce competition, which encourages entry; licensing and litigation make entering less profitable. Faced with multiple entrants, the incumbent exploits these externalities by offering licensing deals to some entrants or by pursuing litigation in order to decrease the cost of delaying contracts offered to others. The number of delayed entrants increases with patent strength. Entrants without pay-for-delay settlements pursue litigation for patents of intermediate strength; otherwise, they receive licensing deals. The second chapter studies the conditions under which an intermediary can decentralize the pricing decisions of a transaction to privately informed parties. The analysis shows that decentralized pricing is both necessary and sufficient for ex post incentive compatibility if the parties have negatively interdependent transaction values (as is often the case in transactions between buyers and sellers: an increase in the quality of the good makes purchasing it more attractive, but increases the seller’s opportunity cost). On the contrary, with positive interdependence, we obtain a negative result. The results provide new insights into robust trading mechanisms, the equivalence between Bayesian and dominant strategy implementation, tax incidence, and pricing in two-sided markets. The third chapter studies advertising sales’ cooperation between media platforms (television or radio channels, newspapers, etc.) that compete over content offered to consumers. A sales representation agreement, whereby one of the platforms delegates its advertising sales to another platform, in exchange for a fee per subscriber, not only increases the price of advertising, but also reduces content investment. Revenue sharing leads to even less content investment, as the platforms free-ride on the content paid by the other.

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La thèse se compose d’une introduction et de trois chapitres autonomes. Le premier et le troisième chapitre analysent l’interaction entre concurrence et coopération, tandis que le deuxième étudie le rôle incitatif des prix. Le premier chapitre est motivé par des cas récents de politique de concurrence dans le domaine pharmaceutique et analyse les relations entre accords ‘dilatoires’ (par lequel le détenteur d’un brevet paie un concurrent potentiel pour retarder son entrée), contrats de licence et recours aux tribunaux (contentieux). Notre analyse met en lumière les externalités engendrées par ces différentes pratiques : les accords dilatoires réduisent la concurrence, ce qui encourage l’entrée d’autres fabricants ; les contrats de licence et le contentieux rendent au contraire l’entrée moins rentable. Lorsque plusieurs fabricants sont susceptibles d’entrer, le titulaire du brevet exploite ces externalités en proposant désaccords de licence à certains concurrents ou en les poursuivant devant les tribunaux, afin de diminuer le coût des accords dilatoires offerts aux autres. Le deuxième chapitre étudie les conditions dans lesquelles un intermédiaire peut décentraliser les décisions d’échanger ou non à des parties disposant d’une information privée. L’analyse montre qu’une tarification décentralisée est à la fois nécessaire et suffisante si les parties en question ont des valeurs négativement corrélées (comme c’est souvent le cas dans les transactions entre acheteurs et vendeurs : une augmentation de la qualité de l’objet à échanger le rend plus attractif pour l’acheter, mais augmente le coût d’opportunité pour le vendeur). Avec une corrélation positive, on obtient au contraire un résultat négatif. L’analyse apporte également un éclairage sur les mécanismes de négociation robustes, l’équivalence entre mise en œuvre en stratégies bayésiennes et dominantes, l’incidence fiscale et la tarification sur des marchés bifaces. Le troisième chapitre étudie l’interaction, pour des plateformes de médias (chaines de télévision ou de radio, journaux, ...), entre coopération sur la commercialisation de la publicité et concurrence sur le contenu. Un accord de commercialisation, par lequel l’une des plateformes délègue à l’autre la gestion de sa régie publicitaire, en échange d’une redevance par abonné, non seulement augmente le prix de la publicité pour les annonceurs, mais réduit en outre l’investissement dans le contenu. En d’autres termes, la coopération commerciale vis-à-vis des annonceurs réduit également la concurrence l’égard des consommateurs.

Item Type: Thesis (UNSPECIFIED)
Other titles: Essais sur les prix et la concurrence
Language: English
Date: 30 June 2020
Keywords (French): Contrats de coopération, Concurrence, Accords sur les licences
Subjects: B- ECONOMIE ET FINANCE > B4- Commerce et Affaire
Divisions: TSE-R (Toulouse)
Ecole doctorale: Toulouse School of Economics (Toulouse)
Site: UT1
Date Deposited: 16 Oct 2020 12:20
Last Modified: 22 Jul 2022 14:39
URI: https://publications.ut-capitole.fr/id/eprint/41848
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